donderdag 13 oktober 2011

First post

Op de een of andere manier is het idee om een triathlon te doen in mij opgekomen. Hoe? Ik weet het niet maar momenteel is het het eerste waar ik aan denk als ik opsta en denk er nog aan als ik ga slapen. Na het zien van deze YouTube-documentaire was ik helemaal hooked.

De laatste twee jaar zwem ik steeds meer en het bevalt me goed. Vroeger veel aan h...ardlopen gedaan maar door een blessure is daar de klad in gekomen. Later een MTB gekocht maar daar fietste ik slechts sporadisch op. Vanuit hier is de optelsom naar een triathlon eenvoudig.

Mijn voornemen is nu om te trainen voor de kwart triathlon van Terheijden op 10 juni 2012. Dit houdt in dat ik eerst 1 km moet zwemmen, dan 40 km moet fietsen en vervolgens nog 10 km moet lopen. Momenteel zwem ik makkelijk 1.000 meter (40 baantjes) in circa 17 minuten. Mijn snelste 10 km hardlopen deed ik circa 32 minuten. Mijn enige test tot nu toe op de weg met een mountainbike was 30 km en daar deed ik 75 minuten over. Als je de twee overgangen meeneemt, denk (hoop) ik dan uit te komen op een tijd van circa 01:45. Ik ben benieuwd of ik daar nog terug op moet komen.

Of dit ooit leidt tot het volbrengen van een Ironman (een volledige triathlon van 3,8 km zwemmen, 180 km fietsen en vervolgens een volledige marathon lopen van 42,195 km)?

Dat ik momenteel alleen kan trainen op een mountainbike, vind ik wel jammer maar mijn bankrekening staat het niet toe dat ik racefiets koop. En trappen is trappen, dus pedaleer ik er maar lekker op los op mijn MTB.

Maar mijn belangrijkste zorg is te kijken of mijn knieblessure niet gaat opspelen. Langzaam opbouwen dus. Hardlopen niet zien als cardiovasulaire training. Met korte gelijkmatige stukjes beginnen en dan maar niet moe worden.

Misschien ook wel wat gaan fitnessen. Enerzijds wat aan spinning doen en vervolgens wat lopen op de band, maar compoundtrainingen om mijn hele lichaam (en knie in het bijzonder) sterker te maken.

Maar wat de toekomst ook brengt: nu ga ik naar het zwembad en eens kijken of ik mijn tijd op de 1.000 meter kan verbeteren...


(geschreven op 7 oktober 2011)

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten